Friday 22 July 2016

Penginapan: Backpack to Kunming-Lijiang-Dali-Kunming

Penginapan Pertama

Masa touch down Kunming dijangkakan petang pukul 5, dan malam tu akan bermalam di Kunming, so aku pilih The Hump Hostel dekat Jinbi Lu, buat review habis-habis dan bila tengok harga nya yang affordable so aku booking thru Agoda. Boleh rujuk website hotel di sini  Bila sampai hotel untuk check in dia akan mintak RMB100 untuk deposit dan passport untuk collect information dan semasa check out dapat balik RMB100 tu.

Sebenarnya dah check in masuk bilik baru tau rupa biliknya macam ni, aku pun lupa nak rujuk biliknya macam mana, gambar ni aku copy dari websitenya tapi betullah memang ini biliknya. Di bawah ada 2 katil single dan di tingkat atas ada 2 tilam single. Setiap tilam ada heater.

Bilik kami 4 orang

Lokasi Hostel

Tapi bilik air nya agak rare, sebelah kanan bilik ada tangga menuju ke tingkat atas, dan sebelah kanan pintu masuk adalah bilik air, dengan kata lain tangganya sebelah bilik air, yang rarenya bilik airnya tak berbumbung dan tidak berpintu. So bila naik atas boleh la nampak orang dalam bilik air tu, macam siot gila. Haha. Mujur adik beradik.

Bilik air tak berbumbung, ada langsir separuh tapi adalah la shower curtain yang pastinya redah aje. Kelebihan hostel ini ialah berhadapan dengan Jinbi Road yang femes dan paling penting berdekatan dengan masjid yang jual makanan halal juga seberang dengan bus stop eh senang kata memang startegik la hostel nih.

Malam tu sejuk gila keluar nak cari makanan tapi tak reti nak beli sebab tak berapa yakin, masuk balik kiteorang decide nak makan maggi, dekat luar ada air panas, mangkuk semua memang bawak lepas tu pakat makan maggi je la dengan bekalan biskut. Masa tu la punggah habis semua makanan yang di bawak.

Penginapan Kedua

Hotel kedua kami pun aku booking siap-siap, yang ini memang confuse nak duduk mana, kami di jangkakan sampai Lijiang awal pagi, so mana ada hotel yang boleh check in awal pagi, tapi yang itu aku tak nak fikir, cumanya memandangkan tujuan datang ke sini adalah untuk melawat Kota Lama Lijiang so lokasi bermalam sepatutnya berhampiran sini dan mudah nak dapat transport atau dekat dengan hanya berjalan kaki dari satu tepat ke tempat yang lain. Kali ni aku tak tiru hotel yang Keme duduk, Keme duduk Timeless Lijiang tapi aku pilih Mama Naxi Guesthouse, aku tengok dekat Trip Advisor, ramai yang rekomen hostel ni dengan kebaikan ownernya dan lokasinya yang strategic. Tapi hakikatnya aku lupa nak check dekat tak hostel ni dengan kedai makan halal. Dan hakikat lain pula ialah owner hostel ni ada bela 4 ekor anjing. Huiii ngerii... Mama Naxi Guesthouse tak de dekat Agoda, com tapi ada dekat HostelWorld. Juga tanpa melihat bagaimana rupa bilik nya asalkan muat 4 orang aku pun booking tapi dekat sini bukan macam Agoda.com yang perlu buat full payment tapi hanya perlu membayar deposit dan selebihnya bayar cash dekat hotel tu masa check in. Dan sama macam hostel sebelumnya, RMB100 diperlukan sebagai deposit. Habis yang deposit HostelWorld.com amik tu apa? Hurmmm...

So dari Kunming naik keretapi pukul 9.15 selama 9 jam sebab dalam pukul 6 pagi dah sampai Stesen Bas Lijiang. Kami amik coach Second Class Bed yang tak dak pintu tapi ada wifi yang strong boleh berkomunikasi dengan WhatsApp tapi China block Facebook dengan Google. Aku pulak tak prepare  donwload software yang boleh masuk Facebook.

Aku sempat la solat subuh dekat dalam train tapi adik dengan kakak aku diorang solat dekat koridor asrama polis. Memang gerun bila turun ja dari keretapi dan keluar dengan suhu yang sejuk gila cakap pon berkepul asap keluar sekali kena tahan dengan polis yang entah apa dia cakap tak faham kemudian mintak nak check passport. Mula mintak sekali lepas tu datang mintak lagi sekali bawak kawannya yang boleh cakap orang putih itu pon tak berapa nak faham kemudian kami lepak sekejap dekat sebelah pondok polis tu ada kerusi tunggu kakak dengan adik aku masuk toilet, kemudian tunggu diorang solat dekat koridor sambil ada plug dekat sebelah dinding buat charge handphone. Agaknya kiteorang kena aim sebab masing masing berpakaian hitam tudung pun hitam lepas tu macam tercari cari. Aku paling tak boleh lupa beratur masuk toilet dalam gerabak keretapi tu, diorang kan membuang tak basuh lepas tu bila masuk memang selambak la dalam tu. Adeh...

Ala tapi tak capture pon bilik nya tapi bilik nya bes tau. Satu ruang ada 2 katil single bed, satu ruang lagi ada satu katil king lepas tu ada bilik air. Dekat situ ada wifi sempat lagi video call dengan parents tour bilik.

Kanan tu rumah owner

Dekat kawasan yang kami duduk ni memang sangat payah jumpa kedai makan halal, lagi satu tak cukup study jugak. Lepas tu kami pun makan bekalan makanan apa yang ada. Kami makan maggi so mintak air panas dekat owner dia. Kami bawak susu plastik susah nak makan maggi, kami tanya dia kot ada sudu, dia bagi sudu dengan chopstick sekali lepas tu siap jemput makan dalam rumah dia, kami duduk dah tapi mengenangkan tak ajak dia makan sekali, dengan bau semerbak maggi dengan anjing dia tengah melengkar, kami decide keluar balik tapi malu gila lah. Kami tak guna pon sudu dia.

Penginapan Ketiga

Hotel ketiga kami adalah di Kunming setelah kembali dari Lijiang. Aku pun memang dok aim hotel yang area Green Lake so jumpa dengan Lost Garden Guesthouse ni memang dekat sangat dengan tasik Green Lake. Tapi berpusing jugak nak cari. Sampai kami tanya orang tempatan, lepas tu dia tolong tunjukkan direction sampai depan hotel. Aku communicate dengan orang hotel ni melalui email, since google tak boleh nak access dekat China rupanya dia ada hantar email dekat gmail tanya pukul berapa nak datang sebab bilik yang di reserve full so kalau nak datang tapi since tak boleh nak access gmail, tak dapat la email dia bagi tau datang lambat sikit sebab guest tak keluar lagi.

Dekat guesthouse ni kami amik bilik Dorm Style sebab itu je yang available dan murah nak sumbat 4 orang kami, aku pon mana pernah travel duduk dorm, masuk je masing masing berpandangan antara satu sama lain, double decker ada dua, ada locker 4 itu ja. Bilik air nya sharing dekat luar, dia separate bilik shower dengan toilet. Aku masuk toilet nya ada bowl duduk tu je semata dengan gulungan tisu tandas. Orang melayu sangat kena tadah botol botol air kalau nak membuang. Shower dia pintu macam lutsinar skit boleh nampak bayang bayang orang dekat dalam pastu paling ngeri dia punya tombol pintu rosak, tapi selamat ja mandi. Siyesly dorm dia comel. Guesthouse ni ada cafe, lama kami tunggu situ nak tunggu bilik available sebab masing masing dah letih baru sampai dari Dali, lepas tu sempat jugak round dekat tasik sambil tinggal beg dekat kaunter.

Kaunter Guesthouse

Dorm yang kami duduk

Kedai roti halal

Guesthouse ni sangat dekat dengan tasik lepas tu ada kedai roti halal, banyak kali jugak kami ulang alik pergi kedai tu. Dekat jugak dengan jalan besar yang ada deretan kedai tepi jalan lepas tu ada bus stop yang kalau kita tau naik bas nombor berapa pergi mana, since kami tak study nombor bas nak pergi mana, hampir jugak tunggu bas lepas terjumpa orang muslim tempatan dia bagi tau direction nak ke kedai makan halal, tapi fikir balik bas pon lambat sampai hari pon dah lewat, kami patah balik  beli roti dan tidur. Malam tu pintu bilik macam kena pulas pulas, masa tu aku baru lepas mandi dan solat, aku baru teringat nak cek pintu bilik dan lock, semua dah tido, boleh pulak tiba tiba ada orang nak masuk bilik, aku senyap je tunggu apa dia nak buat, rupanya mabuk kot dia salah bilik. Adeh..

Overall kalau pergi travel, pengalaman tempat penginapan yang pelbagai gaya salah satu pengalaman yang menarik!

Aku Seorang Pengembara [Reply]

Sapa keme tu ?

khadijah nas [Reply]

hehe.. tak sempat lagi baca travelog akak pi india...